EXTRUDE (YÜKSELTME):
2D çizim modundan çıkarak 3D modellemeye geçebilmemiz için, çizimimizin herhangi bir parçası seçili değilken sağ-tuş tan "Finish Sketch" tıklamamız gerekiyor.
Sol taraftaki komutlarımızın da değiştiğini ve ızgaramızın da kalktığını görmüş olmalısınız.
Yine sağ-tuş olayımızdan "İsometric View" e tuklayarak veya Klavyeden F6 tuşuna basarak çizdiğimiz temel sketch'in perspektif görünüşte nasıl durduğuna bir bakalım.
Sketch çizimine başlarken otomatik olarak gelen yatay düzlemi değiştirmediğimiz için 3D çizim ortamına geçtiğimizde de sketch'imiz yatay düzlemde olacaktır.
dairenin yatay düzlemdeki görüntüsü.
Şimdi bu daireyi çeşitli şekillerde yükselterek(EXTRUDE) bir dik silindir oluşturmaya çalışalım. Sol taraftaki en üst komuta(EXTRUDE) tıklayarak, gelen penceredeki tuşlarla oynayarak bunun şeklimizi nasıl etkilediğini görelim.
yukarıda da görüldüğü gibi başlangıçta yükseltme değerimiz 10mm olarak standart gelir. Sketch olarak sadece bir dairemiz olduğu için 10mm yükseltmenin bir ön görünüşü otomatik oluşur.
Burada "Profile" yazısının yanındaki ok tuşu yükseltilecek alanı seçmemize yarar.
"Output" daki mavi küp seçili olursa buişlem sonucunda oluşacak parça katı model olur.
"Output" daki kahverengi içi boş küp, bu işlem sonucunda oluşacak parçanın sadece "tel çerçeve" den ibaret olacağını gösterir.
Pencerenin ortasında üst üste bulunan 3 adet tuştan; Üstteki tuş: İşlem sonucunda parçamızın bir önce oluşturulan parçaya kaynaştırılacağını gösterir. Ortadaki tuş: İşlem sonucunda parçamızın bir önce oluşturulan parçadan çıkarılarak yerinin boş kalacağını gösterir. Alttaki tuş: İşlem sonucunda parçamızın bir önce oluşturulan parçayla sadece arakesitinin elde kalacağını gösterir.
Bu anlatılanları sırayla örnekleyecek olursak;
Üstteki tuş:
Ortadaki tuş:
Alttaki tuş:
"Extents" bölümünün sağ altında yanyana buluna 3 adet tuş, şeklimizin çizim düzlemine gire yükseltileceği doğrultuyu göstermektedir.
En soldaki sarı renkli tuş aşağıdaki gibi şeklimizi çizim düzleminden yukarıya doğru yükseltir.
Ortadaki sarı renkli tuş aşağıdaki gibi şeklimizi çizim düzleminden aşağıya doğru(öncekine göre ters) yükseltir.
En sağdaki sarı renkli tuş aşağıdaki gibi şeklimizi çizim düzlemini baz alarak hem aşağıya hemde yukarıya doğru yükseltir. Şeklimizin yüksekliği değişmez.
Yine "Extents" bölümünde bulunan "Distance" yanındaki aşağı oka tıklarsanız değişik seçenekler görürsünüz. Bu seçenekler sırasıyla;
a)Distance : Doğrudan yükseltme mesafesini girmektir.
b)To Next : Yükseltme yönünde önümüze ilk çıkan yüzeye kadar yapılabilir.
c)To : Yükseltme yönünde bizim belirlediğimiz bir yüzeye kadar yapılabilir.
d)From To : Yükseltme yönündeki bir düzlemden başlayarak daha sonrasına işlemi uygulamak demektir.
e)All : Hiçbir seyi dikkate almadan yükseltme yönü boyunca işlemi uygulamak demektir.
10 mm hücresinin yanındaki sağ-ok tuşuna basarsanız daha önceden girilen değerler seçilebilir.
Konu son 5 yöntemle ilgili örneklerde daha iyi anlaşılacaktır.
REVOLVE (SÜPÜRME):
Kapalı bir şeklin doğrusal bir eksen etrafında 0'dan 360 dereceye kadar döndürülerek katı model oluşturma yöntemidir.
Sketch çizimimiz aşağıdaki gibi kasnak parçasının kesit resmi olsun.
Sağ-tuş tan "Finish sketch" tıklayarak,
F6 tuşuna basarsak ekranımız aşağıdaki gibi olur.
Sol taraftan REVOLVE tuşuna basarsak,
Ekranımızda tek sketch olduğu için profile kelimesinin yanındaki ok otoamatikman beyaz olur. Axis kelimesinin yanındaki ok seçili vaziyetteyken pencere bizden yüzeyi döndürme eksenini seçmemizi ister. Ekrandan tek doğruyu seçersek,
Yüzeyimizin seçtiğimiz doğru etrafında döndürülmesinin bir öngörünüşü verilmiş olur. İstediğimiz buysa OK tuşuna başarak işlemimizi bitirmiş oluruz.
ÖRNEK...RULMANLARIN İÇ BİLEZİĞİ
Parçamızın kesiti aşağıdaki gibi olsun.
Sağ-tuş tan "Finish sketch" tıklayarak,
F6 tuşuna basarsak ekranımız aşağıdaki gibi olur.
Sol taraftan REVOLVE tuşuna basarsak,
Önceki örneğimizde olduğu gibi "AXİS" yanındaki ok seçili olduğundan bize döndürme eksenini seçmek kalıyor.
Penceredeki OK tuşuna basarak rulman iç bileziğini oluşturuyoruz.
ÖRNEK...KABACA YARIM TEKERLEK
Parçamızın kesiti aşağıdaki gibi olsun. çizim düzlemimizi değiştirerek "YZ Plane" yaptık.
Sağ-tuş tan "Finish sketch" tıklayarak,
F6 tuşuna basarsak ekranımız aşağıdaki gibi olur.
Sol taraftan REVOLVE tuşuna basıp, pencerenin EXTENTS bölümünün "Full" yazan yerini "ANGLE" olarak değiştirirsek hemen altında Açı değerimiz ve döndürme yönümüz seçilebilir hale gelir. Açı değerimizi 180 derece, döndürme yönümüzü de en soldaki sarı renkli düzlem olarak seçersek aşağıdaki gibi bir görüntü ile karşılaşırız.
Ok tuşuna basarak kabaca yarım tekerleğimizi oluşturmuş oluruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder