7 Nisan 2008 Pazartesi

Inventor 3D Ders 2

HOLE (DELİK DELMEK):

Önceden çizdiğimiz bir parçaya delik delmek için kullanılır. Bu örneğe başlamadan önce, nasıl bir parçanın düzlemsel yüzeylerinden birini çizim düzlemi(sketch düzlemi) yapabiliriz onu görelim.

Elimizdeki parça aşağıdaki gibi olsun.

Mouse ile parçanın düzlemsel olan üst yüzeyini seçerek sağ-tuş yaptığımızda açılan menüden "New Sketch" seçtiğimizde yeni çizim düzlemimiz bu parçanın üst yüzeyi olur.

Bu işlemi yaptığımızda İNVENTOR parçayı döndürerek üst yüzeyini bizim ekrana bakış yönümüze dik hale getirir. Eğer getirmezse Tools-->Application Options 'tan PART sekmesinden "Parallel view on sketch creation" yazısının yanındaki tick kutucuğu işaretlenmelidir.

Parçanın üst yüzeyini çizim düzlemi yapmamızın amacı, üst yüzeyi sınırlayan yüzey çizgilerini sketch haline getirerek dairesel kısımlarının mekez noktalarını inventor'a buldurmaktı. Sonuçta delik merkezlerimiz ile şeklin dairesel kısımlarının merkezleri çakışmak zorundaydı. Bizim istediğimiz sonuç hasıl oldu. Sağ-tuş tan Finish sketch daha sonra da F6 tuşuna basarak İsometric view görünümüne geçilmelidir.

Sol taraftaki menüden HOLE tuşu tıklanarak diyalog penceresi gelir.

Centers yazısının yanındaki ok seçili olduğundan program bizden delik merkezini istemektedir. Parçanın orta kısımlarında bulunan merkez noktalarından ikisini birden seçerek delik yerlerimizi belirlemiş oluyoruz. Penceremizdeki bir çok tuş aktif konuma geldi. Centers kelimesinin altında bulunan 3 seçenek 3 ayrı delik şeklini ifade eder. Distance delik boyunu ifade eder. Distance kelimesinin altındaki tuş delik delme yönünü ifade eder. Drill Point çerçevesindeki sol seçenek delik bitiminin düz olacağını, sağdaki seçenek ise delik bitiminin konik olacağını yandaki 118 değeri de koniklik açısını ifade eder. Pencerenin en sağındaki kesit resmi ise deliğin ölçülerine müdahale edebileceğimiz bir alandır. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta yer alan 8mm delik boyunu ve 3mm delik çapını, bu sayıları doğrudan mouse ile seçerek değiştirebiliriz. Ok tuşuna bastığımızda deliklerimiz oluşur.

Yukarıda farklı 3 delik yöntemi görülmektedir.

SHELL (BOŞALTMAK):

Katı bir cisimden, kalan kısmın et kalınlığı sabit kalmak üzere belli bir hacmin boşaltılması işlemidir. Sözle anlatması zor, en iyisi bir örnek yapalım.

Parçamız işlem sonucunda aşağıdaki kül tabağına benzer birşey olsun.

Öncelikle 20 X 20 ebadında bir kare çizerek köşelerine 5 yarıçapında 4 adet daire yerleştirelim.

Daha sonra fazlalık çizgilerimizi TRİM ile keselim.

Çizimimiz aşağıdaki gibi oldu. F6 veya sağ-tuş tan "İsometric view" seçip perspektif görünüşe geçerek yine sağ-tuştan "Finish sketch" seçip "EXTRUDE" uygulayalım.

"Shape" kısmından yükseltme yönümüzü çizim düzlemimizin altına doğru çevirip, "MORE" sekmesine tıkladıktan sonra "Taper" kelimesinin altından tepe açımızı 10 derece girdikten sonra OK ile işlemimizi bitirelim.

Sıra nihayet "Shell" komutuna geldi. Doğrudan sol taraftaki işlem komutlarından SHELL tuşuna basarak penceremiz geldi. Remove faces oku seçili iken parçanın üst yüzeyini seçiyoruz. Kaldırılacak yüzey bu. Thickness altında işlem sonucunda elde kalan parçanın et kalınlığı değeri var. İstediğimiz gibi ayarlıyoruz. Pencerenin sağında üst üste duran 3 adet kare simgesinden

Üstteki kare: Hacmin parçanın iç tarafından kaldırılacağını söylüyor.

Oratadaki kare: Hacmin parçanın dış tarafından kaldırılacağını söylüyor.

Alttaki kare: Parçanın et kalınlığı sabit kalmak koşuluyla hem iç hem de dış taraftan kaldırılacağını söylüyor.

Üst kare seçili haldeyken, et kalınlığı 1mm iken, parçanın üst yüzeyini seçip OK ile işlemi bitiriyoruz.

Hiç yorum yok: