RİB (Destek,berkitme):
Genellikle mekanik parçaların mukavemetini arttırmak için, kaynakla birleştirme veya döküm yöntemlerinde parçaya destek kısımlar oluşturulur. Bu yöntemin inventor daki adı RİB olarak ifadelendirilmiştir.
Parçamızın son şekli aşağıdaki gibi olsun.
Çizime Browser penceresindeki Origin kelimesinin altından "YZ Plane" i seçip sağ-tuştan "New Sketch" seçerek çizimimizi bu düzlemde oluşturacağız. Parçamızın temel geometrisini aşağıdaki gibi çizip Extrude edecegiz.
F6 tuşuna bastıktan sonra sağ-tuş tan "İsometric View" seçtiğimizde temel şeklimiz izometrik görünüşte görünecektir. Yine sağ-tuş tan Finish Sketch yaptığımızda sol menüden Extrude seçerek aşağıdaki gibi penceremiz çıkıyor. Çizim düzlemimiz yükseltme mesafesinin(30 mm) ortasında kalacak şekilde öne ve arkaya doğru parçamızı yükseltiyoruz.
Şimdi sıra destek yerimizi belirleyecek 2 adet çizgimizi çizmeye geldi. Yine "YZ Plane" i seçip sağ-tuştan "New Sketch" seçerek çizgilerimizi bu düzlemde çiziyoruz. Dikkat etmemiz gereken nokta; Çizgilerimiz destek oluşturulacak düzlemlerimizle kesişmek zorundadır. Çizgilerimizi aşağıdaki gibi çiziyoruz
.
Sağ-tuş tan "Finish sketch" ve sonra F6 tuşuna basarak çizim modundan çıkıp perspektif moduna geçiyoruz.
Şimdi artık RİB komutuna tıklayarak penceremizi getiriyoruz. Profile okumuz seçili durumda olduğundan program bizden çizgilerden birini seçmemizi istiyor.
Desteğimizin geometrinin ortasında olmasını istediğimizden "Thickness" kısmının en sağıdaki sarı düzlemi seçiyoruz. Genişlik değerini 3 mm olarak ayarlıyoruz. Extents kısmından desteğimizin üçgensel bölgeyi tamamen doldurmasını istiyoruz. Ve sonucumuz aşağıdaki gibi oluyor.
Fazladan size birde köşeleri yuvarlatıvereyim. Sol menüden "FİLLET" seçerek bütün dik köşeleri seçelim. Radius(Yuvarlatma yarıçapı) değerimizi 4 mm olarak ayarlayalım.
Şimdide dik kısmına iki adet delik delelim. Alttaki gibi yüzeyi seçip sağ-tuş tan "New Sketch" tıklayalalım.
Alt resimdeki gibi yuvarlanan köşelerin merkezine yarıçapı 3 mm olan iki adet daire çiziyoruz. Sağ-tuş tan Finish Sketch yaptıktan sonra F6 tuşu ile perspektif görünüşe geçiyoruz. Dairelerimiz görünmüyor. Normal, arkada kaldılar çünkü. Extrude seçerek dairelerin olduğu yere doğru mouse yaklaştırıldığında dairelerimiz seçilebilir olduğunu göreceksiniz. Dairelerin dış kısmını değil iç kısımlarını seçerek, pencereden de üst üste duran 3 adet mavi tuştan ortadakini seçip OK tuşuna basarsak parçamış oluşmuş olur.
Bu konumuzun açıklamasına geçmeden tanımlamamız gereken bazı şeyler var.
Browser penceresi dediğimiz yerde ORİGİN denen nesnenin altında "YZ Plane" , "XZ Plane" , "XY Plane" şeklinde 3 adet birbirine dik çizim düzlemi, "X Axis" , "Y Axis" , "Z Axis" şeklinde de 3 adet yine birbirine dik eksen bulunmaktadır. Bu düzlemler bizim temel düzlemlerimizdir. Bunları kullanarak temel düzlemlere paralel yeni çizim düzlemleri oluşturabiliriz.
Bunun için gerekli düzlemi seçerek sağ-tuş tan "Visibility" yi tıkladığımızda bu temel düzlemimiz görünür duruma gelecektir. Görünmesini istemediğimiz zaman yine sağ-tuş tan "Visibility" yi tıklamak gerekir.
Temel düzlemimizi görünür yaptıktan sonra yeni çizim düzlemi oluşturmak için aşağıda gösterilen "Work Plane" tuşuna tıklamamız gereklidir.
Ben "XZ Plane" temel düzlemini görünür duruma getirdikten sonra "Work Plane" tuşuna tıklayıp çizim ekranından xz düzlemini seçip mouse un sol tuşunu bırakmadan bir miktar sağa doğru çektikten sonra sol tuşu bıraktım. Offset değeri 28.5 mm(İki düzlem arasındaki mesafe) olarak gerçekleşmiş. Ben bunu 50 olarak değiştirip iki düzlem arasındaki mesafeyi uzattım. Çünkü benim "LOFT" işlemi sonucunda oluşacak parçam 50 mm boyunda.
Şimdi XZ temel düzlemine bir eşkenar üçgen çizeceğim. Düzlemlere çizim yapmayı öğrendiğinizi düşünerek çizilmişini gösteriyorum.
turuncu çizgiler eşkenar üçgen.
Çizim modundan çıkarak F6 tuşu ile perspektif görünüşe geçiyoruz.
Temel düzleme eşkenar üçgeni çizdik. Şimdi bizim oluşturduğumuz yardımcı sarı düzlemi seçip sağ-tuş tan "New Sketch" tıklayarak, bu düzleme de daire çizeceğiz.
Finish sketch ve F6 ile perspektif görünüşe geçiyoruz. Şu anda aralarında 50 mm mesafe bulunan birbirine paralel iki adet düzlemde 2 adet çizimimiz var.
Nihayet LOFT işlemine sıra geldi. Sol menüden Loft tuşuna tıklayarak penceremiz geldi.
"Sections" bölümüne parçamızı oluşturacak kesitler yerleşecek, önce üçgeni daha sonra daireyi seçerek aşağıdaki görüntüyü oluşturalım.
Buradaki temel mantık, parçayı oluşturan kesitleri oluşturup doğrusal bir hat boyunca kesitlerin arasının doldurularak şekil oluşturmaktır. Penceredeki OK tuşuna basarak işlemi bitiriyoruz. Parçamız aşagıdaki gibi olmalı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder